2020

Zajęcia w siłowni zewnętrznej

„Ten, kto chce pozostać w dobrym zdrowiu, powinien unikać smutnych nastrojów i zachowywać radosny umysł.”

Leonardo da Vinci

Doskonale zdajemy sobie sprawę jak ważne jest dbanie o zdrowie, zwłaszcza w czasie pandemii. Postanowiliśmy wykorzystać sprzyjającą pogodę i zorganizowaliśmy ćwiczenia w siłowni zewnętrznej. Cieszą się one sporym zainteresowaniem wśród naszych pracowników. Tak było i tym razem, gdyż chętnych do wysiłku fizycznego na świeżym powietrzu nie brakowało. Była to okazja do zadbania o kondycję fizyczną oraz regeneracji sił po pracy.

Dzień Lodów

„Jeśli chcesz uszczęśliwić wszystkich, nie bądź liderem, sprzedawaj lody”

Dzień Lodów to święto wypadające corocznie w trzecią niedzielę lipca. Ten przepyszny dzień pochodzi ze Stanów Zjednoczonych – w 1984 r. prezydent Reagan ustanowił Narodowy Dzień Lodów (ang. National Ice Cream Day) oraz ogłosił lipiec miesiącem lodów. W Polsce Dzień Lodów nie jest aż tak popularny, ale my także bardzo lubimy ten zimny deser.
W ramach rehabilitacji społecznej zorganizowaliśmy właśnie taką obchody tego święta także w naszym zakładzie. Każdy z nas jedząc lody wspomina cudowny smak dzieciństwa, czas beztroski. Takie wspomnienia chcieliśmy przywołać u naszych pracowników, żeby w tak trudnym dla wszystkich czasie pandemii Covid 19 można było oderwać się od rzeczywistości i przenieść się w choć na krótką chwile w ten magiczny świat słodkości.

Silwoterapia

„ ….. ziemia jest również bytem żywym i posiada własną duszę. My stanowimy część tej duszy i rzadko zdajemy sobie sprawę z tego ze ona działa
na nas zawsze z korzyścią.”

Paulo Coelho

Piękna pogoda sprzyja spacerom oraz wszelkiej aktywności na świeżym powietrzu. Postanowiliśmy to wykorzystać i zorganizowaliśmy zajęcia z silwoterapii w celu podziwiania otaczającej nas przyrody.

Silwoterapia to metoda terapeutyczna oparta na kontakcie z przyrodą. Przebywanie na łonie natury, pośród drzew z dala od ruchu ulicznego wycisza, odpręża, relaksuje, poprawia zarówno stan psychiczny jak i fizyczny. Celem tego rodzaju terapii jest rozładowanie napięć, rozluźnienie i uspokojenie.

Przykładowe warianty:
• gimnastyka w parku, lesie; wykorzystywanie drzew do wykonywania ćwiczeń,
• odpoczynek w cieniu drzew, przysłuchiwanie się szumom wiatru lub słuchanie ulubionej muzyki,
• pielęgnacja drzew i krzewów w swoim otoczeniu (wykorzystywana np. w niektórych domach seniora, domach pomocy społecznej),
• obserwowanie pracy innych osób, gdy niepełnosprawność nie pozwala na czynną terapię,
• delektowanie się pięknem leśnej przyrody podczas spacerów,
• pogadanki na temat drzew, opisywanie ich, recytowanie wierszyków o drzewach, przedstawianie ich zdjęć,
• poznawanie specyfiki wybranych drzew w naturze i podczas pogadanek (owoce, soki, faktura kory, liście, igły, zapach, wielkość),
• masaż korą, kasztanami, szyszkami, żołędziami,
• spacer bosymi stopami po „ścieżkach” wykonanych z igliwia, liści, żołędzi, szyszek, kawałków kory,
• wykonanie jesiennych kompozycji z kolorowych liści drzew, jarzębiny, kasztanów, żołędzi, gałązek sosnowych,
• głaskanie kory i przytulanie się do drzew, dotykanie kory rękami, stopami, plecami, czołem.

Kiedy jest wskazana?
Silwoterapia jest polecana i zdrowym i chorym osobom. Najczęściej znajduje zastosowanie w:
• stanach napięcia emocjonalnego,
• obniżonym nastroju i depresji,
• trudnościach z kontaktem werbalnym,
• otępieniu typu Alzheimerowskiego i innych,
• upośledzeniu umysłowym, w tym u dzieci z zespołem Downa,
• stymulacji zmysłowej osób niewidomych,
• leczeniu chorób infekcyjnych górnych dróg oddechowych.

Hortikuloterapia

„Każdy kwiat kwitnie we własnym czasie.”

Ken Petti

Zajęcia z hortikuloterapii zawsze cieszą się popularnością wśród naszych pracowników. Wielu z nas lubi zarówno pracę, jak i odpoczynek na świeżym powietrzu. To doskonała okazja do relaksu i nabrania energii do dalszego działania. Praca w ogrodzie wpływa korzystnie zarówno na nasze zdrowie, jak i samopoczucie (zwiększenie wydolności fizycznej, odwrócenie uwagi od choroby, zwiększenie wiary w siebie i własne umiejętności, poprawa relacji z bliskimi oraz otoczeniem, hamowanie postępu demencji). Efekty naszej pracy przedstawiają poniższe zdjęcia.

Sadzenie ziół

„ Wszystko, co truje, umiejętnie użyte – leczy.”

Simona Kossak

Przygotowując potrawy dla naszych konsumentów szczególną uwagę poświęcamy na dbałość zarówno o wyjątkowy smak, jak i estetykę wykonania i podania. Zdając sobie sprawę, że zioła wpływają na smak potraw postanowiliśmy samodzielnie zasadzić kilka z nich i przypomnieć o ich właściwościach oraz zastosowaniu w kuchni. Wszystkich zachęcamy do korzystania z dobrodziejstw ziół.

RodzajZioła w kuchni zastosowanie
BazyliaIdealnie pasuje do dań kuchni włoskiej, takich jak pizza, makarony czy sałatki z pomidorami i mozzarellą. Jest też dobrym dodatkiem do twarożku, gotowanych jajek czy omletów. Dodaje aromatu zupom, daniom mięsnym, rybom, a także owocom morza.
MiętaŚwietnie sprawdza się w letnich sałatek z sosem jogurtowym, w koktajlach i lemoniadach, dodając im orzeźwiającego smaku. Ponadto stosuje się ją do dań z twarożkiem.
RozmarynJest pysznym uzupełnieniem dań z rybnych, z drobiem, jagnięciną, wieprzowiną czy wołowiną. Idealnie smakuje w towarzystwie pomidorów, grzybów, jajek, sera czy szpinaku.
OreganoStosowane jest do różnego rodzaju sosów, a także wszystkich gatunków mięsa. Jest świetnym dodatkiem do sałatek warzywnych i często spotkać można je w daniach kuchni włoskiej, takich jak pizza czy makarony.
TymianekMa szerokie zastosowanie w kuchni francuskiej, kreolskiej i kajuńskiej. Jego delikatnie goździkowy posmak świetnie łączy się z jagnięciną, cielęciną, drobiem a także rybami. Dodawane jest również do farszów i pasztetów. Często tymianek spotkać można w zupach i bulionach.
Kolendra
Niezastąpiony dodatek do zup i gulaszu. Często jest składnikiem ciast, deserów i innych wypieków piekarniczych. Idealnie komponuje się z jagnięciną i mięsem kozim, a także szynką i wieprzowiną.
Pietruszka
Dodawana jest do gulaszu, wielu sosów czy past serowych. Smacznie komponuje się z ryżem, warzywami czy daniami rybnymi. Często dodawana do jajecznicy czy omletów.
Koperek
Najczęściej spotykany podczas kiszenia kapusty lub ogórków, a także w wielu zalewach octowych. Idealnie komponuje się z jogurtem lub śmietaną, więc często stosowany jest do sosów i dressingów. Jest idealny jako dodatek do łososia, krewetek czy pstrąga.

Pieczenie babeczek, czyli zajęcia kulinarne

„Kto w czasie pracy myśli tylko o jedzeniu, ten na pewno w czasie jedzenia nie myśli o pracy.”

Władysław Grzeszczyk

Postanowiliśmy wykorzystać chwilę czasu wolnego by upiec przepyszne ciasteczka. Chętnych do pracy nie brakowało. Każdy chciał mieć swój udział w ich powstaniu. Po wspólnej pracy przyszedł czas na degustację. Pełni sił witalnych i w dobrym humorze byliśmy gotowi podjąć kolejne wyzwania zawodowe.

Nie wiesz co robić podczas kwarantanny?

Mamy dla Ciebie kilka pomysłów jak spędzić więcej czasu z bliskimi

  1. Poeksperymentuj z gotowaniem:

Jedzenie jest symbolem miłości, kiedy nie wystarczają słowa.”

Alan D. Wolfelt

Chcesz spędzić z dziećmi więcej czasu, zapewnić im świetną zabawę, a jednocześnie zyskać małych pomocników? Nic prostszego, zaproście je do kuchni! Każdy maluch chce uczestniczyć w życiu rodzinnym. Pora pozwolić małym szefom kuchni się wykazać.

Możecie wspólnie przygotować sałatkę owocową. Mamy dla was szybki przepis:

Składniki na sałatkę owocową z jogurtem:
• 2 średnie banany – 300 g.
• garść jasnych winogron – 100 g.
• garść ciemnych winogron – 100 g.
• 2 dojrzałe kiwi – 150 g.
• 1 dojrzałe mango – 400 g.
• garść orzechów włoskich lub pekan – 50 g.
• 4 łyżki kremowego jogurtu naturalnego.
• płaska łyżeczka cukru pudru lub cukru waniliowego.

Plusy wspólnego gotowania:

  1. Jest to świetna zabawa zarówno dla dzieci jak i dla rodziców.
  2. Wspólnie spędzacie czas i budujecie więzi, rozmawiacie.
  3. Dzieci uczą się wielu rzeczy, eksperymentują, próbują nowych smaków.
  4. Dajecie najmłodszym przykład jak należy się odżywiać, jak i co gotować.
  5. Wyrabiacie w dzieciach dobre nawyki (zdrowego jedzenia, wspólnych posiłków).

2. Wspólne gry i zabawy:

  • Kalambury z bajek:

Zdejmujemy z półki książkę z ulubionymi baśniami. Jedna osoba odgrywa bohatera znanej bajki (albo jej tytuł), a pozostali z jego min i gestów próbują odgadnąć, o co chodzi. Później jest zmiana, kolejna osoba pokazuje. Taka zabawa doskonale ćwiczy wyobraźnię, pomysłowość i talent aktorski.

  • Bajka tylko dla was:

Wybierzcie 20 słów, z których ułożycie opowieść. Będzie śmieszna, jeśli wyrazy będą różnorodne (król, huśtawka, widelec, cebula). Potem każda z osób układa zdanie, kolejna dokłada swoje i tak powstaje wasza prywatna baśń. Zapiszcie tekst na kartce, możecie również zrobić do niej ilustracje.

  • Podaj literę:

Losujecie literę i wymieniacie wszystkie zwierzęta, przedmioty lub imiona na literę „K” – kto myśli dłużej niż 3minuty, przegrywa. To świetna okazja, żeby potrenować głoskowanie!

  • Kłamiemy na potęgę:

Zadajecie sobie przeróżne pytania, np.: „Co robisz?”, „Co czujesz?”, „Co widzisz?”. I kłamiecie: „Latam na paralotni”. „Czuję zapach bananów i pomarańczy”. „Widzę kwitnący kwiat”. Kto w waszej rodzinie ma najbujniejszą wyobraźnię?

3.Ćwiczenia w domu:

Dzięki odpowiedniemu planowi można przetrwać długi czas bez wychodzenia z domu, a przy tym utrzymać lub poprawić naszą obecną formę oraz sylwetkę. Wszystko jest zależne od tego, w jakim stopniu jesteśmy sprawni, ile wcześniej ćwiczyliśmy i czy w ogóle to robiliśmy. Do ćwiczeń w domu nie potrzeba specjalistycznego sprzętu. W Internecie znajdziemy mnóstwo wskazówek jak umiejętnie ćwiczyć, żeby nie przeciążać niektórych partii ciała. Jak wyglądają poszczególne ćwiczenia można w łatwy sposób znaleźć na filmikach w Internecie np. na YouTube. Trzeba być cierpliwym, gdyż każda osoba ma zupełnie inny organizm.

Przykładowe ćwiczenia na rozgrzewkę:

  • przysiady
  • pajacyki
  • krążenia ramion w przód
  • krążenia ramion w tył
  • krążenia głową w prawo i lewo
  • krążenia bioder w prawo i lewo
  • podskoki z kolanami do klatki piersiowej
  • ruszanie nadgarstków w prawo i lewo
  • skłony

Skuteczne ćwiczenia w domu:

  • brzuszki proste
  • brzuszki skośne
  • przysiady
  • pompki klasyczne z rękami rozstawionymi na szerokość barków
  • wykroki w przód
  • unoszenie nóg do góry leżąc
  • plank (nazywany deską) – podpór przodem na przedramionach

4. Nauka robienia na drutach:

Babcie nie wyobrażają sobie dnia bez wzięcia do rąk kłębka wełny oraz drutów. Nauka robienia na drutach może się wydawać czymś niezwykle skomplikowanym, a tak naprawdę podstawy wcale nie są trudne. Na samym początku potrzebna będzie znajomość bardzo podstawowych czynności, możesz zasięgnąć porady od babci, która pamięta czasy, w których robiło się na drutach.

To proste jak drut 🙂

Cukier krzepi – czy aby na pewno?

Wędkowanie w czasie pandemii, czyli inne spojrzenie na rehabilitację

„Mówią, że wędkowanie to sztuka cierpliwości”

Edward Michael Grylls

Ten rok z powodu pandemii pozostanie w pamięci nas wszystkich z pewnością na długo. Postanowiliśmy jednak się nie poddawać i zrobić wszystko, co w naszej mocy by znaleźć czas na relaks i odpoczynek, a także rozwijać swoje pasje i zainteresowania oraz poznać nowe 🙂 Przykład dały nam Panie Agnieszka i Ania, które udowodniły, że w czasie pandemii wszystko jest możliwe – nawet wędkowanie będąc w pracy 🙂 Podziwiamy ich kreatywność i życzymy dalszych sukcesów wędkarskich!

Hortikuloterapia

„Gdzie kwitnie kwiat – musi być wiosna,
a gdzie jest wiosna – wszystko wkrótce rozkwitnie”

Friedrich Ruckert

Nadeszła wiosna, a wraz z nią rozpoczął się sezon ogródkowy i działkowy. Wszędzie pojawiły się piękne kwiaty i krzewy, które zdobią nasze ogródki, działki oraz najbliższe otoczenie. Praca w ogrodzie wpływa korzystnie zarówno na nasze zdrowie, jak i samopoczucie (zwiększenie wydolności fizycznej, odwrócenie uwagi od choroby, zwiększenie wiary w siebie i własne umiejętności, poprawa relacji z bliskimi oraz otoczeniem, hamowanie postępu demencji). Postanowiliśmy zorganizować zajęcia z hortikuloterapii. Wszystkich zachęcamy do korzystania z uroków natury i przebywania na świeżym powietrzu.

Rehabilitacja lecznicza

„Zdrowie jak mądra żona – jest cierpliwa. Jednak zaniedbywana długo też odejdzie.”

Mariusz Deluga

Nasi pracownicy doskonale zdają sobie sprawę z faktu, iż należy dbać o zdrowie. W tym celu korzystają z zabiegów leczniczych w Powiatowym Centrum Rehabilitacji i Terapii Zajęciowej w Czarnem. Systematyczne ćwiczenia oraz zabiegi wykonywane przez doświadczonych i profesjonalnych fizjoterapeutów wpływają na nasze lepsze samopoczucie psychofizyczne oraz ułatwiają codzienne funkcjonowanie. Wszystkich zachęcamy do aktywności fizycznej.