2020

Sadzenie ziół

„ Wszystko, co truje, umiejętnie użyte – leczy.”

Simona Kossak

Przygotowując potrawy dla naszych konsumentów szczególną uwagę poświęcamy na dbałość zarówno o wyjątkowy smak, jak i estetykę wykonania i podania. Zdając sobie sprawę, że zioła wpływają na smak potraw postanowiliśmy samodzielnie zasadzić kilka z nich i przypomnieć o ich właściwościach oraz zastosowaniu w kuchni. Wszystkich zachęcamy do korzystania z dobrodziejstw ziół.

RodzajZioła w kuchni zastosowanie
BazyliaIdealnie pasuje do dań kuchni włoskiej, takich jak pizza, makarony czy sałatki z pomidorami i mozzarellą. Jest też dobrym dodatkiem do twarożku, gotowanych jajek czy omletów. Dodaje aromatu zupom, daniom mięsnym, rybom, a także owocom morza.
MiętaŚwietnie sprawdza się w letnich sałatek z sosem jogurtowym, w koktajlach i lemoniadach, dodając im orzeźwiającego smaku. Ponadto stosuje się ją do dań z twarożkiem.
RozmarynJest pysznym uzupełnieniem dań z rybnych, z drobiem, jagnięciną, wieprzowiną czy wołowiną. Idealnie smakuje w towarzystwie pomidorów, grzybów, jajek, sera czy szpinaku.
OreganoStosowane jest do różnego rodzaju sosów, a także wszystkich gatunków mięsa. Jest świetnym dodatkiem do sałatek warzywnych i często spotkać można je w daniach kuchni włoskiej, takich jak pizza czy makarony.
TymianekMa szerokie zastosowanie w kuchni francuskiej, kreolskiej i kajuńskiej. Jego delikatnie goździkowy posmak świetnie łączy się z jagnięciną, cielęciną, drobiem a także rybami. Dodawane jest również do farszów i pasztetów. Często tymianek spotkać można w zupach i bulionach.
Kolendra
Niezastąpiony dodatek do zup i gulaszu. Często jest składnikiem ciast, deserów i innych wypieków piekarniczych. Idealnie komponuje się z jagnięciną i mięsem kozim, a także szynką i wieprzowiną.
Pietruszka
Dodawana jest do gulaszu, wielu sosów czy past serowych. Smacznie komponuje się z ryżem, warzywami czy daniami rybnymi. Często dodawana do jajecznicy czy omletów.
Koperek
Najczęściej spotykany podczas kiszenia kapusty lub ogórków, a także w wielu zalewach octowych. Idealnie komponuje się z jogurtem lub śmietaną, więc często stosowany jest do sosów i dressingów. Jest idealny jako dodatek do łososia, krewetek czy pstrąga.

Pieczenie babeczek, czyli zajęcia kulinarne

„Kto w czasie pracy myśli tylko o jedzeniu, ten na pewno w czasie jedzenia nie myśli o pracy.”

Władysław Grzeszczyk

Postanowiliśmy wykorzystać chwilę czasu wolnego by upiec przepyszne ciasteczka. Chętnych do pracy nie brakowało. Każdy chciał mieć swój udział w ich powstaniu. Po wspólnej pracy przyszedł czas na degustację. Pełni sił witalnych i w dobrym humorze byliśmy gotowi podjąć kolejne wyzwania zawodowe.

Nie wiesz co robić podczas kwarantanny?

Mamy dla Ciebie kilka pomysłów jak spędzić więcej czasu z bliskimi

  1. Poeksperymentuj z gotowaniem:

Jedzenie jest symbolem miłości, kiedy nie wystarczają słowa.”

Alan D. Wolfelt

Chcesz spędzić z dziećmi więcej czasu, zapewnić im świetną zabawę, a jednocześnie zyskać małych pomocników? Nic prostszego, zaproście je do kuchni! Każdy maluch chce uczestniczyć w życiu rodzinnym. Pora pozwolić małym szefom kuchni się wykazać.

Możecie wspólnie przygotować sałatkę owocową. Mamy dla was szybki przepis:

Składniki na sałatkę owocową z jogurtem:
• 2 średnie banany – 300 g.
• garść jasnych winogron – 100 g.
• garść ciemnych winogron – 100 g.
• 2 dojrzałe kiwi – 150 g.
• 1 dojrzałe mango – 400 g.
• garść orzechów włoskich lub pekan – 50 g.
• 4 łyżki kremowego jogurtu naturalnego.
• płaska łyżeczka cukru pudru lub cukru waniliowego.

Plusy wspólnego gotowania:

  1. Jest to świetna zabawa zarówno dla dzieci jak i dla rodziców.
  2. Wspólnie spędzacie czas i budujecie więzi, rozmawiacie.
  3. Dzieci uczą się wielu rzeczy, eksperymentują, próbują nowych smaków.
  4. Dajecie najmłodszym przykład jak należy się odżywiać, jak i co gotować.
  5. Wyrabiacie w dzieciach dobre nawyki (zdrowego jedzenia, wspólnych posiłków).

2. Wspólne gry i zabawy:

  • Kalambury z bajek:

Zdejmujemy z półki książkę z ulubionymi baśniami. Jedna osoba odgrywa bohatera znanej bajki (albo jej tytuł), a pozostali z jego min i gestów próbują odgadnąć, o co chodzi. Później jest zmiana, kolejna osoba pokazuje. Taka zabawa doskonale ćwiczy wyobraźnię, pomysłowość i talent aktorski.

  • Bajka tylko dla was:

Wybierzcie 20 słów, z których ułożycie opowieść. Będzie śmieszna, jeśli wyrazy będą różnorodne (król, huśtawka, widelec, cebula). Potem każda z osób układa zdanie, kolejna dokłada swoje i tak powstaje wasza prywatna baśń. Zapiszcie tekst na kartce, możecie również zrobić do niej ilustracje.

  • Podaj literę:

Losujecie literę i wymieniacie wszystkie zwierzęta, przedmioty lub imiona na literę „K” – kto myśli dłużej niż 3minuty, przegrywa. To świetna okazja, żeby potrenować głoskowanie!

  • Kłamiemy na potęgę:

Zadajecie sobie przeróżne pytania, np.: „Co robisz?”, „Co czujesz?”, „Co widzisz?”. I kłamiecie: „Latam na paralotni”. „Czuję zapach bananów i pomarańczy”. „Widzę kwitnący kwiat”. Kto w waszej rodzinie ma najbujniejszą wyobraźnię?

3.Ćwiczenia w domu:

Dzięki odpowiedniemu planowi można przetrwać długi czas bez wychodzenia z domu, a przy tym utrzymać lub poprawić naszą obecną formę oraz sylwetkę. Wszystko jest zależne od tego, w jakim stopniu jesteśmy sprawni, ile wcześniej ćwiczyliśmy i czy w ogóle to robiliśmy. Do ćwiczeń w domu nie potrzeba specjalistycznego sprzętu. W Internecie znajdziemy mnóstwo wskazówek jak umiejętnie ćwiczyć, żeby nie przeciążać niektórych partii ciała. Jak wyglądają poszczególne ćwiczenia można w łatwy sposób znaleźć na filmikach w Internecie np. na YouTube. Trzeba być cierpliwym, gdyż każda osoba ma zupełnie inny organizm.

Przykładowe ćwiczenia na rozgrzewkę:

  • przysiady
  • pajacyki
  • krążenia ramion w przód
  • krążenia ramion w tył
  • krążenia głową w prawo i lewo
  • krążenia bioder w prawo i lewo
  • podskoki z kolanami do klatki piersiowej
  • ruszanie nadgarstków w prawo i lewo
  • skłony

Skuteczne ćwiczenia w domu:

  • brzuszki proste
  • brzuszki skośne
  • przysiady
  • pompki klasyczne z rękami rozstawionymi na szerokość barków
  • wykroki w przód
  • unoszenie nóg do góry leżąc
  • plank (nazywany deską) – podpór przodem na przedramionach

4. Nauka robienia na drutach:

Babcie nie wyobrażają sobie dnia bez wzięcia do rąk kłębka wełny oraz drutów. Nauka robienia na drutach może się wydawać czymś niezwykle skomplikowanym, a tak naprawdę podstawy wcale nie są trudne. Na samym początku potrzebna będzie znajomość bardzo podstawowych czynności, możesz zasięgnąć porady od babci, która pamięta czasy, w których robiło się na drutach.

To proste jak drut 🙂

Cukier krzepi – czy aby na pewno?

Wędkowanie w czasie pandemii, czyli inne spojrzenie na rehabilitację

„Mówią, że wędkowanie to sztuka cierpliwości”

Edward Michael Grylls

Ten rok z powodu pandemii pozostanie w pamięci nas wszystkich z pewnością na długo. Postanowiliśmy jednak się nie poddawać i zrobić wszystko, co w naszej mocy by znaleźć czas na relaks i odpoczynek, a także rozwijać swoje pasje i zainteresowania oraz poznać nowe 🙂 Przykład dały nam Panie Agnieszka i Ania, które udowodniły, że w czasie pandemii wszystko jest możliwe – nawet wędkowanie będąc w pracy 🙂 Podziwiamy ich kreatywność i życzymy dalszych sukcesów wędkarskich!

Hortikuloterapia

„Gdzie kwitnie kwiat – musi być wiosna,
a gdzie jest wiosna – wszystko wkrótce rozkwitnie”

Friedrich Ruckert

Nadeszła wiosna, a wraz z nią rozpoczął się sezon ogródkowy i działkowy. Wszędzie pojawiły się piękne kwiaty i krzewy, które zdobią nasze ogródki, działki oraz najbliższe otoczenie. Praca w ogrodzie wpływa korzystnie zarówno na nasze zdrowie, jak i samopoczucie (zwiększenie wydolności fizycznej, odwrócenie uwagi od choroby, zwiększenie wiary w siebie i własne umiejętności, poprawa relacji z bliskimi oraz otoczeniem, hamowanie postępu demencji). Postanowiliśmy zorganizować zajęcia z hortikuloterapii. Wszystkich zachęcamy do korzystania z uroków natury i przebywania na świeżym powietrzu.

Rehabilitacja lecznicza

„Zdrowie jak mądra żona – jest cierpliwa. Jednak zaniedbywana długo też odejdzie.”

Mariusz Deluga

Nasi pracownicy doskonale zdają sobie sprawę z faktu, iż należy dbać o zdrowie. W tym celu korzystają z zabiegów leczniczych w Powiatowym Centrum Rehabilitacji i Terapii Zajęciowej w Czarnem. Systematyczne ćwiczenia oraz zabiegi wykonywane przez doświadczonych i profesjonalnych fizjoterapeutów wpływają na nasze lepsze samopoczucie psychofizyczne oraz ułatwiają codzienne funkcjonowanie. Wszystkich zachęcamy do aktywności fizycznej.